Last night, my housemates and me tak masak. Sebab beras tinggal sikit. So we decide to makan-makan kat luar. Dah decide esok-esok je beli beras. Then off we go, kat satu kedai yang ada-potensi-but-with-masalah-attitude kat Betong yang aman damai ni. Sampai kedai tu, have to wait 10 minutes jugak untuk dorang ambil order. Then after placed order, one by one lah dish datang.
I ordered Japanese Tofu Hotplate, and now the story began.
Benda ini yang I imagine I akan dapat, hmm..
Pic credit to yvonnesam.blogspot.com
Tukang masak tu masak tofu tu berasingan dari hotplate. Tofu yg siap letak dalam mangkuk, and another hotplate was put on a table in front of me. Then before serve kat our table, waitress tu telungkup kan mangkuk tofu tu atas hotplate, dgn cara yang agak kasar, seolah-olah lontarkan mangkuk tu kat hotplate, sebab it is hot I know. And ada yang tumpah-tumpah lagi tu. Right in front of my eyes.
Kalau tuang sopan-santun macam ni, boleh lah accept kan. Ni tidak!
Pic credit to taufulou.com
Then, tgh hotplate tu berasap dgn maha hebatnya, waitress bodoh tu terus hantar dish tu depan muka I, exactly in front of my eyes. Berasap till I can't see muka my friend in front of me. Rasanya the whole customer in kedai tu semua dah menoleh. So, I alihkan hotplate tu kat tepi sikit. Cause dah feeling ala² mengewap muka dah.
It was like this, in front of my very face :(
Then datang seorang pelayan lelaki push that hotplate again in front of my face, sambil kata, ''benda ni memang makan panas-panas macam ni!'' Whattt? Terus I balas balik, ''kalau nak makan pun, takkan macam nak asap²kan muka saya, panas macam ni. Bongok ke apa ni?''. Okay, hati dah start panas dah sebab ada yang dah berlagak kuang ajar.
Hmm..perut lapar, so makan jugak sikit waima hati dah menggelegak. Tak habis pun makan, only 1/5 jer yang dijamah. Then masa nak bayar, I decide to sound orang kedai tu..''Ni saya nak bagi tau sikit, next time uols hidang hotplate, tak payah lah nak telangkupkan depan muka customer and hantar benda yang masih gelegak berasap-asap macam tu. Tak bagus, tak sopan tau. Orang datang kat sini nak makan. Kalau nak hidang, buatlah siap-siap kat dapo''. Terus budak cashier tu (anak tokey kot) jawab, ''Alah, memang benda tu dimakan macam tu, camtu lah cara hidang nya!'', menjawab dengan muka masam tak nak ditegur sambil mencebik-cebik bibir. So saya pun, ''Hotplate tu memamg biasa dah I makan, tapi takde plak orang lain hidang berasap-asap banyak sangat macam u buat. Tak sopan! Tak bagus macam tu, berasap-asap habis satu meja tak nampak apa dah. And next time kalau orang tegur, u terima je, jangan nak buat muka sombong pulak!''.... (dah lah bodoh, sombong pulak tu...kata hati saya). Tapi boleh jugak ada mak cashier tu berdiri di srbelah anaknya yang dah diteur tadi buat muka bodo jerr.
I have to, haha..
Oh hairan :( Then I just berlalu dari kedai tu dengan rasa puas hati after luahkan apa yang I tak puas hati. Walaupun dalam hati rasa nak korek² jer mata budak bodoh tu. Ishhhh..
But seriously, keluar dari kedai tu, muka jadi oily, tudung memang macam bau kena tumis dah dah, my two other friends pun dah busuk² jugak. Sakit hati yang real punya, lain kali kalau ada orang buat the same, rasa nak jatuhkan jer hidangan tu tolak² dari atas meja. Tapi kesian makanan, rezeki, bukan salah ia pun. Hummm..
If I can ever do this kannn?
But, moral of the story: Kalau nak berbizness tu, ikhlaskan hati. Jangan buat kerja tak senonoh, jangan layan macam customer tu mintak sedekah kat kedai awak. Or kalau ada pekerja yang buat kerja bodo² ni, tegur. Jangan biarkan cause pekerja macam ni lah yang akan tolak rezeki awak. And kalau ada orang menegur, belajar lah nak terima. Jangan nak lawan² cakap. Customer is always right, cause rasanya, kalau ada 10 customer yang tak puas hati, maybe seorang jer yang sanggup tegur. Tu pun saya tak terus 'maki' guna word macam kuang ajarrr, bodoh, mudahan kau bankrap walaupun attitude uols layak menerima makian sebegitu. Banyak customer yang akan terus tak akan datang kedai macam tu daripada menegur kan. You have to agree with this. And lastly, kalau bodoh jangan sombong. And kalau sombong, tak perlu nak bodoh. And sentiasa bersedia terima teguran. Or else, awak akan mati dalam keadaan bodoh sombong. And I only say the stupid word to those yang really deserve it, why not.
Still geram.
Published with Blogger-droid v2.0.4
6 comments:
what's the name of the place? BAN IT!!! WUAHAHAHA
reply from: http://www.blogger.com/comment.g?blogID=6859526527093020033&postID=7782082135630635881&isPopup=true
Otedah bebe amek. its ok,biar urg jaik ngn kita,jgn kita jaik ngn brg makan.tp baguslah dh d tego gya.mun kmk ngn itak d tambah mk kenak jungo ya.cacat ka tebiut2 gya? Hahah
Nath: twas a cafe in a small place where i work :) baddd rite?
Daria: mena babe, wap facial free amek, abis bau tumis, ishhh geram..mun dapat, ingin juak membiutkan cdak ya, ishhh..
hgahahah... syabas2... luahkn jer perasaan tu.. org2 yg bodoh sombong mcm tu mmg patut ditegur.. kalau xnk berubah jugak.. just wait n see, berapa lama laa kedai tu leh bertahan...
Mok diembar sidak tok ngan ambik gambar tempat, & muka cdak ya... padah, "This is sooo going to be in the newspaper!!! I'm a food-tester reporter you know?"
R minena: bukan senang nak complaint kannnn, tp nak jugak complaint cz mmg buroks service kedai tu, budi bahasa takde lgsg :(
Videl: keday di tempat kecik kedak tok i doubt they now anything about food and service rating kan if mena ada mystery customer polah walk in..lame!
Post a Comment